Projekt edukacji klimatycznej 
„Szkoła dla klimatu”

To niesamowite, jak obłędnie wszystko wygląda, kiedy człowiek zaczyna patrzeć.
Richard Powers: Listowieść
Wszyscy musimy się nauczyć brać tyle, ile potrzebujemy, nigdy więcej.
prof. Piotr Skubała
Kryzys klimatyczny jest jednym z największych wyzwań, przed jakimi obecnie stoi ludzkość. Zmiana klimatu już dzisiaj wpływa na życie milionów ludzi i ekosystemów na całym świecie. Stanowi także zagrożenie dla działalności globalnych firm i lokalnych przedsiębiorstw, łańcuchów wartości, pracowników i społeczności. Jest to kryzys, którego skutki odczuwamy wszyscy, ale największe konsekwencje dotkną przyszłe pokolenia.
Rada Klimatyczna UN Global Compact Network Poland

Projekt edukacyjny został podzielony na cztery części, gdyż zorganizowany jest wokół czterech żywiołów: wody, powietrza, ognia i ziemi, a ułożony tak, aby dwa następujące po sobie miesiące roku szkolnego zadedykowane były kolejnym siłom natury. Pracę nad poszczególnym żywiołem zakończy szkolny event;  w projekcie zaplanowano również: tematyczne doświadczenia, spotkania, wyjścia, wycieczki.
1. Nadrzędne cele projektu:
Uczeń:
1.1 Rozumie, że człowiek jest częścią natury, a jej elementy są ze sobą powiązane i od siebie zależne.
1.2 Wie, że zmiany klimatyczne stanowią najpilniejszy problem współczesnego świata.
1.3 Zna, stosuje i propaguje zachowania proekologiczne.

2. Treści edukacyjne

WODA
a) Jakie treści/wartości chcemy przekazać?

– woda jest niezbędna do życia każdemu organizmowi
– zbiornik wodne i rzeki są środowiskiem życia wielu gatunków
– na naszej planecie drastycznie zmniejszane są zasoby wody pitnej
– musimy oszczędzać wodę i chronić jej naturalne zasoby.

b) Jakie cele szczegółowe chcemy osiągnąć?

Uczeń
-wie, dlaczego woda jest niezbędnym elementem warunkującym życie na naszej planecie; rozumie symboliczne i dosłowne znaczenie przesłania „Woda źródłem życia”
– zna źródła zanieczyszczeń wód na świecie oraz rozumie wpływ ocieplenia klimatu na pogarszający się stan wód
-potrafi wskazać zachowania ekologiczne sprzyjające ochronie naturalnych zbiorników wodnych i ich mieszkańców
-zna zasady oszczędzania wody w gospodarce państwowej i we własnym domu
– propaguje oszczędzanie wody w swoim domu i środowisku.

POWIETRZE
a) Jakie treści/wartości chcemy przekazać?

– powietrze jest niezbędne do życia
– w siłach wiatru drzemie piękna siła i wielka energia sprzyjająca człowiekowi
– działania ludzi przyczyniły się do zanieczyszczenia powietrza
– należy podejmować działania na rzecz oczyszczania powietrza

b) Jakie cele szczegółowe chcemy osiągnąć?

Uczeń:
– rozumie rolę powietrza w życiu organizmów
-wie, jakie są źródła zanieczyszczenia powietrza i zna mechanizmy zapobiegające zjawisku
– zna źródła czystej energii, wie, jak wykorzystuje się energię wiatrową
-potrafi wskazać zachowania pro-klimatyczne sprzyjające czystości powietrza
– propaguje te zachowania w domu i środowisku (np. jazda rowerem).

OGIEŃ
a) Jakie treści/wartości chcemy przekazać?

– energia słoneczna warunkuje życie na naszej planecie
– klimat Ziemi ociepla się, powodując nieodwracalne zmiany w środowisku naturalnym
– musimy działać wspólnie na rzecz klimatu.
b) Jakie cele szczegółowe chcemy osiągnąć?

Uczeń:
-wie, jak powstaje energia słoneczna i co daje ludziom; pojmuje potęgę żywiołu ognia, jego znaczenie w rozwoju historii ludzkości oraz zagrożenie, jakie stwarza
– zna źródła energii odnawialnej
– rozumie mechanizmy związane z ocieplaniem klimatu i rozumie jego negatywne skutki dla planety; zna mechanizmy hamujące ten proces
– wie o szkodliwości promieniowania UV i zna zasady bezpiecznego przebywania na słońcu
– wie, jak zapobiegać pożarom i jak reagować na jego widok.

ZIEMIA
a) Jakie treści/wartości chcemy przekazać?

-Ziemia to nasz dom, nie mieszkamy w nim sami. Życie każdej istoty ma tę samą wartość
-Ziemia karmi człowieka, jej plony są dla nas darem. Należy korzystać z jej zasobów w racjonalny sposób
– dewastacja środowiska naturalnego postępuje zbyt szybko, musimy włączyć się w walkę i Zielona Planetę

b) Jakie cele szczegółowe chcemy osiągnąć?

Uczeń:
– pojmuje życie organizmów na planecie Ziemia jako system wzajemnych powiązań i relacji oraz ma świadomość tego, że zaburzenia w obrębie tego systemu wpływają negatywnie na bioróżnorodność
-rozumie potrzebę ochrony zagrożonych gatunków fauny i flory; charakteryzuje go empatyczna postawa wobec zwierząt i roślin
– zna mechanizmy zanieczyszczenia gleby i wie, jak im zapobiegać w gospodarce państwowej i we własnym domu
– propaguje selektywną zbiórkę odpadów oraz niekonsumpcyjną postawę.
Opracowanie
Zespół ds. edukacji klimatycznej