Nauczycielki i nauczyciele naszej szkoły, uczestniczący w międzynarodowym programie Erasmus+ "Community as a Classroom" (Społeczność jako klasa) realizowanym przez Fundację Code for Green, mieli okazję wraz z przedstawicielkami i przedstawicielami innych trzech zabrzańskich szkół, wziąć udział w warsztatach psychologicznych podejmujących zagadnienia kolegialności, które odbyły się 18 grudnia. Warsztaty prowadził dr Ryszard Kulik, psycholog, publicysta i miłośnik przyrody, od lat związany z czasopismem "Dzikie Życie" oraz autor kilku książek. Ostatnio wydał "Wystarczające dobre życie". Warsztaty były poświęcone metodom budowania zdrowych relacji w zespole, zasadom dobrej komunikacji oraz sposobom utrzymywania dobrostanu wszystkich członkiń i członków grupy.
Drugą część szkolenia poprowadzaną przez dr hab. Małgorzatę Wójcik-Dudek poświęcono innowacyjnemu i autorskiemu procesowi edukacyjnemu Code for Green, który daje nauczycielom alternatywne narzędzia dydaktyczne i buduje przyjazny klimat edukacyjny. Uczestniczki i uczestnicy poznawali zasady design thinking oraz pracę projektem i zastanawiali się, jak można adaptować te obszary do przestrzeni konkretnej szkoły, w której uczą, aby realizować empatyczną i interdyscyplinarną edukację klimatyczno-środowiskową zakorzenioną w miejscu.





Nasza szkoła wraz z innymi trzeba zabrzańskim placówkami dołączyła do międzynarodowego Programu Erasmus+ „Community as a Classroom” – „Społeczność jako klasa” prowadzonego w Polsce przez Fundację Code for Green.
W małym gronie będziemy wspólnie pracować nad tym, by młodzież miały wpływ na rzeczywistość, dzięki umiejętnościom kreowania zmian, identyfikowania problemów dotyczących ich otoczenia i wprowadzania w nim efektywnych rozwiązań. Program, który będziemy realizować, został opracowany z ekspertami z Rumunii, Czech, Słowacji i Finlandii, co daje możliwość czerpania z najlepszych praktyk europejskich oraz dostosowania ich do lokalnych potrzeb. Celem projektu jest wprowadzenie do działań szkoły metod edukacji opartej na miejscu (Place Based Learning) i wsparcie tego procesu poprzez rozwinięcie lub wprowadzenie współpracy kolegialnej między nauczycielami.
12 stycznia reprezentantki i reprezentanci gron pedagogicznych zabrzańskich szkół, które przystąpiły do projektu, mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu poświęconemu tym zagadnieniom. Szkolenie poprowadziły dr Magdalena Ochwat i dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ – polonistki z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i ekspertki Fundacji Code for Green.
W wyniku realizacji projektu powstaną materiały edukacyjne oraz filmy instruktażowe dostępne również dla innych szkół. Materiały zostaną również przetłumaczone na język czeski, słowacki, fiński i rumuński tak, aby szkoły biorące udział w projekcie mogły czerpać z doświadczania lokalności szkół z Zabrza.




10 stycznia 2025 nauczycielki i nauczyciele naszej szkoły, uczestniczący w międzynarodowym programie Erasmus+ "Community as a Classroom" (Społeczność jako klasa) realizowanym przez Fundację Code for Green, mieli okazję wraz z przedstawicielkami i przedstawicielami innych trzech zabrzańskich szkół, wziąć udział kolejnych warsztatach w ramach programu. Tym razem odbywały się one w Katowicach nad Rawą i były poświęcone narzędziom Place Based Learning, czyli edukacji opartej na miejscu oraz rozwijaniu kolegialności w oparciu o tę metodę. Warsztaty prowadziły dr Magdalena Ochwat i dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ.
Część wykładowa katowickiego spotkania była zorganizowana wokół trzech prelekcji. Dr hab. Mirosław Nakonieczny, prof. UŚ w wystąpieniu "Rawa: rzeka pełna życia" prezentował stan fizyczny, chemiczny i Rawy oraz to, w jaki sposób oba te czynniki wpływają na bioróżnorodność tej antropogenicznej rzeki. Z kolei w prelekcji "Od lokalności do globalności - od Rawy do rzek w Polsce, Europie i na świecie" prof. dr hab. Piotr Skubała przekonywał, w jaki sposób od budowania lokalnej więzi z rzeką oraz jej otoczeniem można przejść do kwestii globalnych i uznać to, co dzieje się z rzekami w kryzysie klimatyczno-środowiskowym za "swoją" sprawę, którą należy się przejąć. Z kolei Ewelina Budzińska-Góra z Zielonej Strefy Nauki UŚ zaprezentowała, w jaki sposób przeprowadzono rewitalizację bulwarów Rawy w sąsiedztwie kampusu Uniwersytetu Śląskiego, aby zwrócić uwagę na nie tylko na kwestie środowiskowe, ale również na konieczność przypomnienia sobie o istnieniu rzeki w centrum Katowic.




